Eesti English Русский


KOOSTÖÖ:
 
   



 

LAKTAADI MÄÄRAMINE

 
Laktaat e piimhape on süsivesikute ainevahetuse lõpp-produkt, mis kuhjub organismis intensiivsel lihastööl. Mida parem on töövõime, seda suurema koormuse juures algab piimhappe kuhjumine. Laktaaditesti tulemuste põhjal saavad nii algajad kui võistlussportlased teada aeroobse ja anaeroobse lävede pulsisagedused ehk soovitavad treeningute intensiivsuse tsoonid. Teoreetiline aeroobse läve pulsisagedus on laktaadil 2mmol/l  ja anaeroobse läve pulsisagedus laktaadil 4mmol/l.

Täpsemad aeroobse ja anaeroobse lävede pulsisagedus saab lugeda individuaalselt laktaadikõveralt, kus ühele teljele on
märgitud erinevatel koormusastmetel mõõdetud laktaadi väärtused ja teisele koormuse näitajad (pulsisagedus,
kiirus/kaldenurk või võimsuseW). 

Tuleb arvestada, et laboratoorsetes tingimustes saadud tulemusi ei ole võimalik spordialade spetsiifilisust arvestades alati üle kanda tegelikku treeningsituatsiooni. Küll saab korduvate, standardsetes laboratoorsetes tingimustes teostatud testide abil kontrollida treeningute efektiivsust. 

Laktaati määrab koormustesti käigus kapillaarveres (sõrmeotsa vere analüüs) meditsiiniõde ja ühe torke analüüsi tulemus selgub sekunditega.

Laktaati võib määrata nii kardiaalsel koormustestil kui kardiopulmonaalsel koormustestil, parimat informatsiooni
koormusaegsete aeroobsete ja anaeroobsete protsesside kohta annab laktaaditest koos kardiopulmonaalse koormustestiga.

Noorsportlaste terviseuuringu kompleksidega on võimalik tutvuda siin.
Täiskasvanute terviseuuringu kompleksidega on võimalik tutvuda siin.

Koduleht Elitec'st